Pages

Thursday, January 2, 2020

בג"ץ מחק את העתירה המבקשת למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה - מעריב

בג"ץ מחק את העתירה המבקשת למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה - מעריב

בג"ץ מחק היום (חמישי) את העתירה שעסקה בשאלה האם בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה חדשה לאחר הבחירות שייערכו בחודש מרץ הבא, זאת למרות שלושת כתבי האישום שהוגשו נגדו. בעתירה, שהגישו 67 אנשי רוח ואנשי ציבור, נתבקש בג"ץ לאסור את האפשרות להטלת הרכבת ממשלה חדשה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות הנושאות קלון. קרי, נגד נתניהו.

הרכב השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות ציין בנימוקיו כי דין העתירה להידחות בשל היותה מוקדמת. "על פי חוק יסוד: הממשלה, הנשיא הוא הגורם המוסמך להטיל על אחד מחברי הכנסת את מלאכת הרכבת הממשלה. מטבע הדברים, משהבחירות טרם התקיימו וטרם נודעו תוצאותיהן, הנשיא טרם נועץ בנציגי הסיעות וטרם נדרש לשאלה שמציבים העותרים", נכתב, "על כן, גם אם השאלה המשפטית כשלעצמה היא שאלה נכבדה, היא תיאורטית בעיקרה ואינה נדרשת להכרעה בשלב זה".

עוד הוסיפו השופטים: "העותרים רואים בהסרת אי הוודאות בסוגיה המשפטית כחזות הכל, ואולם בהקשר זה יש לזכור כי על פי שיטת הבחירות הנוהגת בישראל, ההצבעה היא לרשימות מפלגתיות ולא בחירה ישירה במועמדים לראשות הממשלה וכי המשיב כשיר להתמודד בבחירות הקרובות בראש רשימת המשיבה בהיעדר מגבלה בחוק האוסרת עליו לעשות כן, תהא אשר תהא ההכרעה בסוגיה אשר הועלתה בעתירה".

שופטי בג"ץ בדיון בעתירה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90שופטי בג"ץ בדיון בעתירה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דפנה הולץ־לכנר, פרקליטת העותרים, ציינה בדבריה בדיון שהתקיים שלשום כי "נקלענו למצב בו הוגש כתב אישום חמור ביותר בנוגע לשלוש פרשות שונות. ההתנהלות הנלמדת היא קשה ביותר עבור נבחר ציבור". עו"ד הולץ־לכנר הוסיפה כי נדרשת הכרעה ברורה מחמת הבחירות הקרובות: "המערכת הפוליטית כבר דרוכה. נדרשת ודאות משפטית. זו סוגיה נורמטיבית עקרונית. אנחנו מבקשים הכרעה. העובדות המופיעות בכתבי האישום פוגעות באמון הציבור ועובדי הציבור, במיוחד שהן מבוצעות על ידי מי שמעמדו השלטוני הוא הרב ביותר".

מנגד תהתה נשיאת העליון חיות על עיתוי הגשת העתירה ושאלה: "למה לדון עכשיו ולא בצומת הבא?". השופט מלצר, שותפה להרכב השופטים בדיון, החזיק גם הוא בדעתה ותמה: "עדיין לא ברור מדוע להתערב כעת ולא כאשר שיקול הדעת יהיה בסמכות הנשיא?".

נציגו של ראש הממשלה בדיון, עו"ד מיכאל ראבילו, הסביר: "אנו לא דוחים את העתירה כי היא מוקדמת אלא כי זה להכניס את בית המשפט למשחק הפוליטי. בית המשפט יקר לנו לא פחות מלעותרים". עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, הוסיף: "כל העתירה מבוססת על 'הלכת דרעי־פנחסי', הלכה מלפני 25 שנה שכבר אבדה מן העולם". הנשיאה חיות הקשתה: "למה אדוני קובע שהיא אבדה מן העולם?". עו"ד הלוי: "משום שעבר חוק יסוד: הממשלה. גם אם היא מתקיימת - צריך לאבחן את הנושא הנוכחי מהנושא שלנו. שם - דובר על שר ועל הסמכות של ראש הממשלה לפטרו. כאן מדובר על סמכות הנשיא למנדט להרכיב ממשלה. מדובר בהתערבות בשיקול דעתו של נשיא המדינה".

Let's block ads! (Why?)



2020-01-02 14:14:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMGh0dHBzOi8vd3d3Lm1hYXJpdi5jby5pbC9uZXdzL2xhdy9BcnRpY2xlLTczODgwNtIBMmh0dHBzOi8vbS5tYWFyaXYuY28uaWwvYW1wL25ld3MvbGF3L0FydGljbGUtNzM4ODA2?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment