Pages

Sunday, November 24, 2019

אחרי הצעת סער לפריימריז בזק: נתניהו ייפגש עם יו"ר מרכז הליכוד - וואלה!

אחרי הצעת סער לפריימריז בזק: נתניהו ייפגש עם יו"ר מרכז הליכוד - וואלה!

אחרי הצעת סער לפריימריז בזק: נתניהו ייפגש עם יו"ר מרכז הליכוד
צילום: יחצ ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, עריכה: טל רזניק

יוזמת סער - עדכונים אחרונים:

  • סער הציע ליו"ר מרכז הליכוד לקיים פריימריז בזק "כדי למנוע בחירות"
  • ח"כ כץ: קיבלתי את הפנייה, אפגש עם נתניהו ונקבל החלטה
  • בסביבת נתניהו אומרים כי המרכז כבר אישרר את מועמדותו היחידה בכנסת ה-22
  • היועץ המשפטי של הליכוד: אין עילה לקיים בחירות לראשות הליכוד לפני פיזור הכנסת
  • המרכז יתכנס ב-5 בדצמבר, נתניהו מנסה להקפיא את הפריימריז לרשימה ולראשות

יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ הודיע היום (ראשון) כי הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שקיבל את פניותיהם של ח"כ גדעון סער - שהציע לכנס את המרכז כדי לאשר לקיים פריימריז בזק, ושל ח"כ ניר ברקת - שהציע ליצור תפקיד חדש כממלא מקום ליו"ר המפלגה. לדבריו, הוא ונתניהו יקבלו החלטה, "כאשר רק טובת המדינה והמפלגה לנגד עינינו".

בנוגע לפריימריז לרשימת המפלגה, כץ הוסיף כי "יש לכנס את מרכז הליכוד לטובת ביטול הבחירות לרשימת המפלגה לכנסת, זאת היות וחברי הכנסת שנבחרו כיהנו בכנסת מעבר ולא בכנסת פעילה". עם זאת, הוא עדיין לא הביע עמדה בנוגע להקדמת הפריימריז לראשות המפלגה, וממשיך לדבוק בהחלטה לכנס את המרכז ב-5 בדצמבר כדי לבטל את הפריימריז לרשימה.

כץ נחשב למקורב ביותר לסער, שדורש להקדים את הפריימריז ולקיים אותם כבר במהלך ה-18 יום הקרובים, אך לפי ההערכה בליכוד אין אפשרות טכנית לכינוס המרכז והעברת החלטה על פריימריז תוך זמן קצר כל כך, בניגוד לעמדת יו"ר המפלגה נתניהו. בסביבת נתניהו אומרים כי המרכז כבר אישרר את מועמדותו היחידה של נתניהו כמועמד המפלגה להרכבת ממשלה בכנסת ה-22, וכי אין הצדקה חוקתית מבחינת חוקת הליכוד להקדמת הבחירות, במידה שאלה יתקיימו.

גם היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, קבע כי אין עילה לקיים בחירות לראשות הליכוד בתקופת ה-21 יום שעד פיזור הכנסת ה-22 - כך עולה מחוות דעת שהגיש בתגובה לעתירה לבית הדין של הליכוד של פעילי הליכודניקים החדשים, שדרשו לכנס את מרכז הליכוד כדי לקבוע תאריך לבחירות מקדימות על תפקיד היו"ר. הלוי, שנחשב למקורב לנתניהו, מתבסס על חוקת הליכוד שקובעת כי יו"ר הליכוד הוא המועמד היחיד להרכבת ממשלה וכן החלטת מרכז הליכוד מחודש אוקטובר שאשררה שנתניהו הוא המועמד היחיד להרכבת ממשלה במהלך כל הכנסת ה-22.

לדברי הלוי, "כל עוד לא מוצו ההליכים להרכבת הממשלה ה-35 ולא התקיימו הנסיבות, בהן הכנסת ה-22 התפזרה לפני תום תקופה כהונתה, והבחירות לכנסת ה-23, לא הוקדמו לא קמה עילה לקיים בחירות לראשות הליכוד במהלך כהונת הכנסת ה22". כמו כן, הוא קובע שמרכז הליכוד לא מוסמך לקבוע מועד כזה. חוות הדעת הזו פוגעת באפשרות של ח"כ גדעון סער לדרוש את הקדמת הפריימריז לראשות הליכוד כבר במהלך ה-21 יום הקרובים.

לפי הצעת ההחלטה שאושרה באוקטובר במרכז הליכוד, נתניהו הוא מועמד תנועת הליכוד לראשות הממשלה לכל כהונת הכנסת ה-22 והליכוד "יהיה שותף אך ורק לממשלה שבנימין נתניהו יעמוד בראשה, בין אם לכל תקופת כהונתה או לחלק מכהונתה במסגרת רוטציה". עם זאת, הצעת ההחלטה מקבעת את שלטונו של נתניהו רק למשך הכנסת ה-22; אם הכנסת תתפזר, לפי חוקת הליכוד, ייערכו פריימריז לראשות המפלגה ולרשימה, שמהן נתניהו מנסה להימנע.

נתניהו הודיע בשבוע שעבר כי סיכם עם כץ על הקפאת הפריימריז לרשימת הליכוד, והוא מנסה כעת לכרוך במהלך גם את הקפאת הפריימריז לראשות הליכוד, למורת רוחו של סער. נתניהו מנסה לייצר לחץ של הח"כים בליכוד על כץ, להסכים לביטול הפריימריז כליל. למרות שהצעה צפויה לעלות להצבעה בכינוס המתוכנן להתקיים ב-5 בצדמבר, סער דורש לקבוע תאריך מוקדם יותר לכינוס המרכז.

בפנייתו לכץ, הציע סער יוזמה דחופה כדי לקבוע פריימריז בזק לראשות הליכוד, עוד לפני שתסתיים תקופת "21 הימים", וביקש לבוא בדברים עם מנהלת הליכוד לקידום הרעיון באופן מעשי "למען טובת התנועה והמדינה". סער הדגיש בפנייתו כי "בכוחו של מהלך זה למנוע הידרדרות המדינה לבחירות שלישיות מיותרות אותן הגדיר ראש הממשלה נתניהו רק לפני ימים ספורים כטירוף מערכות". לדברי סער, מאחר שניתן להקים ממשלה עוד בכנסת הנוכחית יש לפעול לסיום המשבר הפוליטי במדינה הנמשך כבר כשנה. סער טען כי ניתן לקיים פריימריז כאלה תוך כשבועיים.

בנוסף לסער, ח"כ ברקת הגיש הבוקר לנתניהו וליו"ר מרכז הליכוד, ח"כ חיים כץ, הצעה משלו - ליצירת תפקיד חדש של ממלא מקום ליו"ר הליכוד, והוא מבקש שההצעה תובא לאישור חברי מרכז הליכוד בישיבת המרכז הקרובה. לפי ההצעה של ברקת, ייווצר תפקיד חדש של ממלא מקום ליו"ר התנועה, כמו סגן נשיא אמריקני, שייבחר פריימריז מקרב מתפקדי הליכוד, באופן זהה לבחירת יו"ר התנועה, יוצב במקום השני של הליכוד בכנסת ויכהן בתפקיד הבכיר בממשלה או בכנסת אחרי יו"ר התנועה. במקרה שיו"ר התנועה ייאלץ לצאת לנבצרות, יהיה מ"מ יו"ר התנועה בעל מלוא הסמכויות והתפקידים המוקנים ליו"ר התנועה והוא יהיה מועמדה לראשות הממשלה, והוא יכהן עד שתסתיים הנבצרות של היו"ר.

"בחירת ומינוי ממלא מקום ליו"ר בעת הזו, תבטיח גיבוי ליו"ר התנועה בנימין נתניהו, תאפשר רציפות שלטונית ואחדות בתנועה במקרה ויידרש מראש הממשלה נתניהו נבצרות, ותאפשר הקמת ממשלת אחדות לאומית במקביל", ברקת כתב.

(עדכון ראשון: 12:58)

Let's block ads! (Why?)



2019-11-24 10:58:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjU1MjnSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment