Pages

Sunday, December 1, 2019

סמוטריץ' הודיע: לא נחתום לנתניהו על המלצה לנשיא - וואלה!

סמוטריץ' הודיע: לא נחתום לנתניהו על המלצה לנשיא - וואלה!

סמוטריץ' הודיע: לא נחתום לנתניהו על המלצה לנשיא להרכיב את הממשלה
עריכה: עמית שמחה

הפלונטר הפוליטי - עדכונים אחרונים:

  • בליכוד ובכחול לבן האיצו את איסוף החתימות להמלצה לנשיא המדינה
  • סמוטריץ': לא נחתום בשלב זה על המלצה לנשיא על נתניהו
  • גם בישראל ביתנו לא מתכוונים לחתום לפני היום האחרון של תקופת 21 הימים
  • אדלשטיין ייפגש עם צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד

יו"ר האיחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (ראשון) כי הוא לא מתכוון בשלב זה לחתום לראש הממשלה בנימין נתניהו על ההמלצה לנשיא המדינה להרכבת הממשלה הבאה. זאת, לאחר שגם בליכוד וגם בכחול לבן האיצו את איסוף החתימות לנשיא.

סמוטריץ' אמר כי אם יחתום, יעשה זאת יחד עם חברי סיעתו, ביום האחרון של תקופת ה-21 ימים ולאחר שיהיה ברור כי לנתניהו יש אפשרות להרכיב ממשלה. סמוטריץ' אמר בשיחות סגורות כי "זה לא זמן לספינים אלא למאמצים אמיתיים למניעת בחירות והקמת ממשלה". שאר חברי המפלגה אמרו כי בכוונתם לחתום בהמשך לנתניהו, אך חלקם הבהירו כי יקיימו על כך דיון.

גם בישראל ביתנו ככל הנראה לא מתכוונים לחתום לפני היום האחרון לתקופת ה-21 יום, למרות מירוץ החתימות שהליכוד וכחול לבן פתחו בו הבוקר. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן יסכים לחתום גם לנתניהו וגם ליו"ר כחול לבן בני גנץ על המלצה לנשיא המדינה להרכבת הממשלה הבאה, אם יתבקש לכך. גורמים במפלגה הסבירו כי מטרת החתימה לשני הצדדים נועדה לתת ארכה של שבועיים למיצוי המאמצים להקמת ממשלת אחדות, ולכן אין טעם לחתום לפני סוף תקופת ה-21 יום.

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון קבע בחוות דעת שפרסם באחרונה כי הראשון שיציג בפני הנשיא את 61 החתימות הוא זה שיקבל את המנדט ל-14 יום שניתנים לו על פי חוק. עוד קבע ינון כי כל אחד מחברי הכנסת יכול לחתום עבור יותר ממועמד אחד. לפי ההערכה בליכוד, איסוף החתימות לנתניהו נועד בין היתר כדי לדכא אפשרות למרד בקרב חברי סיעת הליכוד ולבחון אם כל חברי הסיעה, כולל ח"כ גדעון סער ומקורבתו מיכל שיר, יחתמו לנתניהו.

לגנץ צפויים לחתום כל 57 הח"כים בכחול לבן, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת. גורמים בליכוד אמרו כי מטרת איסוף החתימות היא להקדים את כחול לבן ולמנוע מגנץ לקבל 61 חתימות ולקבל את המנדט לשבועיים, שבהם יוכל לנסות להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות. בליכוד חוששים שהאופציה של ממשלת מיעוט תעלה שוב. זאת מאחר שאם נתניהו יקדים את גנץ הוא זה שיקבל את המנדט לשבועיים, בהם הוא יישאר ראש ממשלה, ואם הוא לא יצליח - הכנסת תתפזר אוטומטית ותלך לבחירות.

אם נתניהו ירצה לנצל את השבועיים האלה לניסיונות להרכיב ממשלה ויציג בפני הנשיא 61 חתימות לצורך כך, הנשיא ככל הנראה יצטרך לבקש חוות דעת משפטית מהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט שבה יוכרע האם ניתן להטיל עליו את המנדט להרכבת הממשלה לאחר ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. בשבוע שעבר מנדלבליט הודיע כי הוא לא מתכוון להכריע בסוגיה "ההיפותטית", לדבריו, של הטלת הרכבת הממשלה על מועמד שיש נגדו כתב אישום, אך אם לנתניהו יהיו 61 חתימות הוא יהפוך שוב למועמד להרכבת הממשלה והסוגיה עשויה לעורר קשיים משפטיים.

במסגרת המאמצים להקים ממשלה ולמנוע בחירות שלישיות, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יקיים היום בלשכתו פגישה משותפת של צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד. בהמשך היום ייפגש בנפרד גם עם ליברמן וראשי יהדות התורה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן צפויים לדון בפגישה בהצעות הפשרה והמתווים השונים להקמת ממשלת אחדות, שמסתובבים במערכת הפוליטית בימים האחרונים. בליכוד דורשים שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה לפחות לחצי שנה ורק אחר כך גנץ ימונה לראשות הממשלה, ואילו בכחול לבן באופן רשמי ממשיכים לדרוש שגנץ יהיה ראשון ברוטציה ונתניהו אחריו.

Let's block ads! (Why?)



2019-12-01 08:21:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjY3NjfSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment